Saturday 12 November 2011

Pengaruh Islam di Malaysia dalam Pendidikan


Pendidikan Tidak Formal

Pendidikan tidak formal merupakan pendidikan awal atau asuhan yang berlaku dalam institusi keluarga.
Pendidikan ini bermula daripada peringkat keluarga & penekanannya terhadap nilai² moral & pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan & pemerhatian. Kanak² mempelajari kemahiran daripada ibu bapa menerusi pemerhatian & latihan. Sebagai contoh, kemahiran dalam bidang pertanian, pertukangan & perikanan adalah merupakan pembelajaran melalui pemerhatian & latihan. Sehubungan dengan itu, anak² juga diasuh tentang hal² berhubung dengan unsur keagamaan. Hal ini dapat dilihat apabila ibu bapa sering menerapkan nilai² moral dalam kehidupan anak² seperti kelakuan, adat resam, sikap bersopan santun, cara berkawan & menjaga maruah. Nilai² murni juga diserapkan dalam pendidikan tidak formal iaitu melalui kaedah cerita² lisan seperti cerita binatang & jenaka. Pendidikan melalui kaedah bercerita ini lebih digemari kanak² kerana dalam teknik penceritaannya, cerita² lisan ini lebih mempunyai unsur pengajaran & merupakan aspek penting bagi kanak² untuk mengenal sebuah kehidupan. Melalui kaedah ini juga kanak² akan lebih berfikir & diasuh melalui nilai² murni dalam cerita tersebut. Di samping itu, kanak² juga turut mempelajari adat istiadat serta pantang larang dalam pergaulan sosial. Pendidikan ini juga diberikan menerusi pantun, peribahasa & teka-teki. Hal ini akan mengajar kanak² untuk berfikir tentang keburukan & kebaikan apabila untuk melakukan sesuatu dalam kehidupan seharian. Justeru, apabila pendidikan sebegini telah bermula seawal usia kanak² lagi, maka pendidikan ini akan terus sebati dalam diri kanak² sehingga dewasa kerana amalan yang diamalkan menerusi pendidikan ini berterusan.




Pendidikan Formal

Pendidikan formal merupakan pendidikan yang berkaitan dengan keagamaan secara langsung atau melalui perantaraan institusi tertentu. Pendidikan ini bermula sejak sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu lagi. Oleh itu, pendidikan ini berasaskan tradisi Hindu-Buddha. Pusat pendidikan formal pada masa itu ialah istana. Oleh hal yang demikian, pendidikan ini hanya diberikan kepada golongan istana & golongan atasan sahaja. Pendidikan ini diberikan oleh golongan pendeta atau guru yang ditugaskan khas untuk memberi pengajaran kepada pemerintah & pembesar kerajaan. Selepas kedatangan Islam, pendidikan formal telah berubah & pembelajarannya tidak terhad kepada golongan atasan sahaja. Semua golongan turut terlibat. Impaknya, institusi pengajian telah berkembang & telah menjadikan masjid, rumah, surau, madrasah serta pondok sebagai tempat pengajian pendidikan. Pendidikan di rumah memberi penekanan kepada pengajaran al-Quran. Pengajian ini biasanya dilakukan di rumah guru al-Quran yang dikenali sebagai tok guru. Murid²nya terdiri daripada kanak² yang berumur antara 7 hingga 15 tahun. Istana juga turut kekal & terus berkembang sebagai tempat pendidikan. Hal ini dapat dibuktikan apabila ramai pemerintah khususnya di Negeri Melaka telah menerima pendidikan daripada ulama² dari Semenanjung Tanah Arab di istana.

No comments:

Post a Comment